شرکت ورمی کمپوست آنجیک وارش

شرکت ورمی کمپوست آنجیک وارش

مشاوره تولید ورمی کمپوست |خرید و فروش کرم و کود|تولید و عرضه ورمی واش| چای کمپوست
شرکت ورمی کمپوست آنجیک وارش

شرکت ورمی کمپوست آنجیک وارش

مشاوره تولید ورمی کمپوست |خرید و فروش کرم و کود|تولید و عرضه ورمی واش| چای کمپوست

تغذیه سالم


تغذیه سالم : (محصولات ارگانیک)


           سالانه 800 میلیارد تومان یارانه برای کودهای سرطان زا پرداخت می شود. استفاده بیش از حد سموم دفع آفات و کودهای شیمیایی در زمین های کشاورزی باقی ماندن این ترکیبات وعناصر خطرناک در میوه جات و سبزی ها باعث افزایش نگران کننده آمار ابتلا به سرطان وطیف گسترده ای از بیماریهای خطرناک از نارسایی های کلیه گرفته تا پارکینسون شده است .

 

متاسفانه،کشاورزان ما فقط به افزایش محصول در هکتار از طریق استفاده بیش از حـــــد از کودهای شیمیایی، فکر می کنند و به کمبود ریز مغذی ها،طعم، کیفیت، ماندگاری و خوش خوراکی سبزیجات و میوه جات توجهی ندارند.

دلیل طعم نامناسب بعضی میوه ها  و همچنین سبزیها  باقی ماندن سموم و  کودهای شیمیایی در آنها می باشد.




       با افزایش مصرف این سموم وکودها،آنتی اکسیدان های میوه ها و همچنین سبزیها کاهش می یابد،ازاین رو محصولات کشاورزی بدون طعم وخاصیت می شود.به عنوان مثال هنگامی که سیبی را گاز می زنید،به سرعت کدر می شود یا خیار دیگر طعم واقعی وقدیمی خود را ندارد ،چون به ویژه درخیارهای گلخانه ای که ازسموم دفع آفات استفاده می کنند.

باید 21 روز بگذرد تا اثر سم از بین برود ولی کشاورزان برای این که خیارهای کوچک را وارد بازار کنند تنها روز پس از سم پاشی آن ها را می چینندبه طور کلی  انواع سبزی ومیوه قابلیت جذب سموم را درسطح  بسیار بالا دارند ، به همین دلیل توصیه می شود ، هنگام خرید به عنوان مثال سعی کنید قسمت بالایی پیاز (محل خروج جوانه پیازبسیار باریک باشد یا سیب زمینی دارای اندازه ای متوسط ورنگ روشن باشد.

 امروزه افزایش آگاهی مصرف کنندگان به مسائل فوق و افزایش گــزارش های منتشرشده در خصوص تاثیرات سوء مواد فوق بر سلامتی مصرف کنندگان و ایجاد بیماریهای حاد و مزمن ،اشتیاق مصرف کنندگان را به محصولات تولید شده در شرایط طبیعی و حتی الامکان بدون استفاده از انواع سموم و کودهای شیمیایی افزایش داده است.

در ابتدا بازار چنین محصولاتی با عناوین متفاوتی که نشان از منشأ طبیعی نهاده های مصرف شده و آگاهی ها بود، رشد قابل توجهی را تجربه نمود، به حدی که برنامه ریزان در جوامع صنعتی به منظور جلوگیری از تقلب ،استانداردهایی را برای تولید، عرضه و برچسب زنی محصولات ارگانیک تدوین و ارائه نموده اندبراساس این استانداردها ،در هــــــر کشوری با نظارت دولت نهادی غیر دولتی نظارت بر اجرای استاندارد ها در واحد تولید کننده محصولات ارگــــانیک را، برعهده می گیرد و البته مسئولیت نظارت کلی بر عهده دولت باقی می ماند.البته نظارت از سوی سازمان های بین المللی نیز پیش بینی گردیده است.

      کشاورزی ارگانیک بر پایه استفاده از نهادههای ارگانیک طبیعی و درون مزرعهای چون کود دامی تازه، کمپوست، کود سبز، کنجاله و ضایعات فرآوری مواد غذایی و همچنین کنترل زیستی آفات همراه با کمترین استفاده از مواد معدنی طبیعی برای تقویت نظام زراعی اقتصادی مزرعه و بهبود فعالیتهای زیستی خاک استوار است و لذا مواد غذایی حاصل از این نوع کشاورزی محصولات ارگانیک نامیده میشود که در ذیل توضیحات راجع به آن آورده شده است:

محصولات ارگانیک محصولاتی هستند که در تمام مراحل رشد با سیستم طبیعی هماهنگ بوده و در خاکی که از چند سال قبل هیچ‌گونه سموم دفع آفات گیاهی نظیرعلف هرزکش‌ها، قارچ‌کش‌ها و مواد شیمیایی در آن استفاده نشده و فقط با مواد طبیعی مانند کمپوست گیاهی تقویت می‌شود، رشد می‌کنند.

از سوی دیگر در ترکیبات میوه‌های ارگانیک هیچ‌گونه اصلاح ژنتیکی صورت نمی‌گیرد و از گازها برای رشد زودرس میوه‌ها استفاده نمی‌شودبه‌همین دلیل رنگ این نوع میوه‌ها طبیعی بوده و نه خیلی پررنگ یا کم‌ رنگ‌ تر از حد معمول هستندبافت آنها مناسب و خیلی نرم یا سفت نیستاندازه میوه‌ها هم متعادل بوده و طعم و بوی طبیعی و مناسبی دارند که البته بارزترین ملاک تشخیص میوه‌های ارگانیک از غیرارگانیک هم همین طعم و بوی طبیعی‌شان است، بعلاوه پوست میوه‌های ارگانیک کاملا متناسب با میوه بوده و زیاد ضخیم نیستاز همه مهم‌تر آن که در این نوع محصولات کاهش آلودگی خاک به کودها و سموم موجب باقی ماندن عناصر مفیدی مانند کلسیم، آهن، فسفر، منیزیم و ویتامینC در سبزی‌ها می‌شود




 متاسفانه به دلیل افزایش روزافزون جمعیت، محصولات ارگانیک جوابگوی نیاز مصرف‌کنندگان نمی‌باشد و کشاورزان مجبورند برای تامین هرچه سریع‌تر تقاضا علاوه بر محصولات ارگانیک از انواع میوه‌های گلخانه‌ای یا خارج از فصل نیز استفاده کنند. لذا این نوع محصولات به دلیل آن که در مرحله رشد زمان لازم را طی نمی‌کنند بسیاری از ویتامین‌ها و مواد ضروری را ندارند. به عنوان مثال، محصولات گلخانه‌ای مدت مدیدی است که در ایران تولید می‌شوند.


این محصولات در مقایسه با میوه‌های ارگانیک کمبودهای زیادی دارند.


     ازآنجا که گلخانه‌های شیشه‌ای در کشورمان بسیار کم‌وسعت و محدود هستند نور خورشید به طور مستقیم به محصولات گلخانه‌ای نمی‌تابد، لذا این محصولات به نوعی با کمبود ویتامینC و سایر مواد مغذی که برای به وجود آمدن به نور مستقیم نیاز دارند، مواجهند. از طرف دیگر برای این که میوه‌ها و سبزی‌ها سریع‌تر از حد معمول برسند کشاورزان از روش‌های شیمیایی مختلفی استفاده می‌کنند. همین موضوع تا حدی در کاهش ویتامین‌ها و ریزمغذی‌های محصولات گلخانه‌ای موثر است.

لذا وجود میوه‌هایی با ظاهر درشت که فاقد طعم و خاصیت هستند همگی ناشی از استفاده بی‌رویه از کودها، آفت‌کش‌ها و باقی ماندن ترکیبات آنها در محصولات است. از همه بدتر آن که برخی از میوه‌های خارج از فصل که وارداتی بوده و با قیمت‌های بالا در میوه ‌فروشی‌ها عرضه می‌شوند از مشکلات عدیده دیگری برخوردارند. 


برخی از این میوه‌ها به دلیل آن که محصول درختانی هستند که با مهندسی ژنتیک در آنها تغییراتی ایجاد شده است حاوی ژن‌های تغییر شکل‌یافته‌ای هستند که باکتری‌های موجود در روده را تغییر می‌دهند و موجب مقاوم شدن بدن به آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شوند. در این تغییرات ژنی میوه‌ها مدت بیشتری روی درختان می‌مانند و رسیدن آنها برای نیاز کمتر به نگهداری در انبار و سردخانه‌ها به تاخیر می‌افتد. لذا این تاخیر می‌تواند از مقدار مواد مغذی آنها نیز بکاهد.


توجه: شکل ظاهری محصول نمی‌تواند معیار درستی برای خرید محصولات ارگانیک باشد. ما باید کیفیت محصول و محلی که تولید شده را مورد توجه قرار دهیم. معمولا محصولاتی که در بسیاری از بازارهای محلی ارائه می‌شوند، سالم‌تر هستند. در نهایت آنکه محصولاتی را خریداری کنیم که گواهی شده هستند. تقاضا برای این محصولات راه تولید آنها را فراهم خواهد کرد.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.