شرکت ورمی کمپوست آنجیک وارش

شرکت ورمی کمپوست آنجیک وارش

مشاوره تولید ورمی کمپوست |خرید و فروش کرم و کود|تولید و عرضه ورمی واش| چای کمپوست
شرکت ورمی کمپوست آنجیک وارش

شرکت ورمی کمپوست آنجیک وارش

مشاوره تولید ورمی کمپوست |خرید و فروش کرم و کود|تولید و عرضه ورمی واش| چای کمپوست

کشاورزی ارگانیک

مقدمه:


      زمانی‌که انسان کشاورزی را شروع کرد، جمعیت آن نیز روند رشد به خود گرفت و رشد فزاینده جمعیت نیازمند تولید و موادغذائی بیشتری بود که این نیز به‌نوبه خویش موجبات تبدیل منابع و افزایش سطوح زیر کشت و شدت عملیات و استفاده از موادشیمیائی به جهت افزایش عملکرد در واحد سطح شده است. تولید موادغذائی کمی و کیفی جمعیت انسانی تاکنون دارای اثرات زیست‌محیطی مخربی بوده است که از جمله آنها می‌توان به صید بیش از اندازه، چرای مفرط، فرسایش خاک و کاهش مواد آلی و از دست رفتن حاصلخیزی خاک‌ها، توسعه کوپرها، جنگل‌زدائی، کاهش تنوع و ذخایر ژنتیکی، نمک‌زدائی، سیراب شدن خاک‌ها، افزایش بیماری‌ها، آلودگی آب، هوا و موادغذائی ناشی از مصرف موادشیمیائی، ساده شدن اکوسیستم‌ها، تغییر اقلیم، تخریب لایه ازن و غیره اشاره کرد.


ادامه مطلب ...

روش های تولید ورمی کمپوست

 روش های تولید ورمی کمپوست:


      دسته بندی روش های مختلف تولید ورمی کمپوست براساس مبنای مد نظر،متفاوت می باشد - لذا با توجه به این موضوع تقسیم بندی آن به  شرح زیر میباشد:  

      1-براساس تکنولوژی به کار رفته در آن:  

الف)مکانیزه:

     دراین روش از انواع ماشین آلات در انجام اغلب مراحل کاری و گاهی در سرمایه گذاری های کلان در تمامی مراحل کار استفاده میشود لذا در این روش استفاده از نیروی انسانی به حداقل رسیده و جزء مزایای آن می باشد.





        این روش به این دلیل غیرمکانیزه نامیده شده است که در آن تنها از نیروی انسانی بهره مند گشته و از تکنولوژی و ماشین آلات در هیچ یک از مراحل کار استفاده نمی گردد.   

         این روش تنها در صورتی استفاده می گردد که سطح انجام کار محدود باشدالبته در حال حاضر اکثر کارگاه های ایجاد شده درکشور بدین صورت فعالیت می نمایند.  



 

ب)نیمه مکانیزه:  

  روش مذکور مابین دو روش قبل می باشد و در آن برخی از مراحل بدون دخالت دست انسان صورت گرفته و مابقی توسط نیروی انسانی صورت می پذیرد.  

۲-براساس فضای انجام کار:


الف)سربسته:

       این روش معمولا در فضاهای مسقف صورت می گیرد و بدلیل قابل کنترل بودن عوامل محیطی از جملهنور، دما و ..با تلفیق دیگر روش ها در آن می توان گزینه ی مناسبی برای تولید در نظر گرفت که امروزه نیز در کشور بیشتر مورد توجه تولید کنندگان قرارگرفته است.




ب)روباز:  

      این روش معمولا در فضاهای غیرمسقف صورت می گیرد و بدلیل ارتباط مستقیم با عوامل محیطی در برخی مناطق به دلیل شرایط خاص اقلیمی نیاز به رسیدگی و بررسی بیشتری دارد لذا از این جهت کمتر مورد توجه واقع گشته در عین حال بدلیل در دسترس بودن این گونه فضاهای باز با متراژ بالاتر جزء روش هایی است که معمولا مورد استفاده قرار می گیرد.



  

3-براساس بستر انتخابی:


الف)پشته ای (توده ای):  

     الف-1 با بستر مش  

       ب -2 کف سیمانی

    سیستم توده ای سیستمی است که برای سطوح بزرگ قابل استفاده است.در این سیستم مواد الی در سطح به صورت توده هایی با طول دلخواه پخش شده و کرم های خاکی به توده ها اضافه میشود.  

این جزء ساده ترین روش های کادر محسوب میشود و مختصر مراحل اجرای آن نیز بدین شرح میباشد:

     1 ـ زمینی مسطح، بدون سنگ و کلوخ وخرده شیشه انتخاب و سطح آن را مرطوب و سپس کاملا کوبید تاسفت شود.علت این امر جلوگیری از ایجاد هیبرید کرم ها ی مورد استفاده  با کرم های خاکی معمولی و زایل شدن آنها میباشد.  


    2 ـ ایجاد سایبان برای محافظت کرم ها در برابر بارندگی و نور آفتاب 

    3 ـ ایجاد پشته ای از کود گاوی نیمه پوسیده به شکل گنبدی به عرض 70 و ارتفاع 50 سانتی متر و طول دلخواه و آبیاری فراوان آن به منظور خروج شیرابه کود

    4 ـ تزریق کرم درون کودها 


    5 ـ آبپاشی پشته به صورت روزانه به منظور حفظ رطوبت آن 


    6 ـ جداسازی کرم ها از پشته پس از تولید ورمی کمپوست با استفاده از
غربال کرم ها و کاربرد آن



ب)سبدی  

         در این سیستم از جعبه یا سبد پلاستیکی بعنوان بستر استفاده می شود و داخل آن کود گاوی شسته شده که فاقد بوی نامطبوع است قرار داده می شود (که این استفاده از کود دامی شسته شده هزینه چند برابربیشتر برای ما خواهد داشت) جهت پرورش و تولید ورمی کمپوست استفاده می شود این سیستم بیشتر با هدف تولید و عرضه ی کرم به صورت بستری کاربرد دارد در ضمن در مکان های مسقفی که فضای سطح کم می باشد به منظور استفاده از حجم فضا می توان از این روش استفاده کرد در این روش جعبه های حاوی مواد غذایی کرم را به همراه کرم روی هم قرار می دهندبه منظور عدم بروز شوری در بستر زیرین در مدت زمان های معلوم جعبه ی زیرین را در بالا و جعبه ی بالایی را در زیر قرار می دهند در پایان دوره سبد های دو ردیفه  آخر بخاطر شوری بلا استفاده خواهد شد.و جابجا کردن مداوم سبد ها هم غیر ممکن خواهد بود و اصلا نمی شود در این روش رطوبت سبد ها را یک اندازه تنظیم کرد.


  

هریک از روش های مذکور می تواند با توجه به شرایط موجود برای کار از جملهآب و هوا، فضای قابل استفاده، سرمایه گذاری اولیه و ... می تواند با روش دیگری ترکیب شده و روش خاصی ایجاد گردد به عنوان مثال:  

1-روش پشته ای روباز مکانیزه

2-پشته ای با بستر مش سربسته و ....

  

منابع:

 


1-Edwards, C.A. 1995. Historical overview of vermicomposting. Biocycle. 36(6): 56-58.

2- Edwards, C.A. 1999. Interview with Dr. Clive Edward. Part tow. Casting calls 4 (2): 3-7.

3-Slocum,K. 1998. Worm composting system management. Worm Digest 21: 16-18.